Ondanks de huidige ‘Corona-lockdown’, zijn mensen vaker buiten dan voor de crisis én nemen ze hun omgeving beter in zich op. Het buitenleven speelt zich daarbij dichterbij huis af dan voorheen. Die conclusies trokken onderzoeksbureau Validators en buitenreclamespecialist Out Of Home Masters naar aanleiding van hun recente consumentenonderzoek.
Sinds het begin van de coronamaatregelen meet Validators het veranderende consumentengedrag realtime in de Monitor Consumentengedrag. In samenwerking met Out Of Home Masters werd afgelopen week speciaal aandacht besteed aan het buitengedrag van consumenten in coronatijd. Wat blijkt? Mensen zijn niet minder, maar juist méér buiten dan voor de crisis. Zowel in steden als dorpen geeft ruim 60% van de ondervraagden aan evenveel of meer tijd te besteden aan buitenactiviteiten zoals een wandeling of uitstapje naar het park. Vanwege het vele gedwongen thuiswerken zijn de buitenactiviteiten vooral lokaal: mensen wandelen in hun eigen buurt en gaan naar nabijgelegen parken.
Buitenreclame effectiever door minder taakgericht gedrag
Een andere verrassende conclusie uit het onderzoek: omdat mensen meer recreatief en minder doelgericht buiten zijn, nemen zij hun omgeving beter in zich op. Dit betekent dat je vaker en meer om je heen kijkt als je een blokje om loopt, dan wanneer je doelgericht van A naar B reist. Daardoor heb je meer aandacht voor de reclame-uitingen die je onderweg tegenkomt. Validators’ CEO Martin Leeflang: “Normaal gesproken kijken consumenten zo’n 1 à 2 seconden naar buitenreclame. Doordat ze nu minder taakgericht gedrag vertonen tijdens deze coronacrisis, zou dit nu zomaar kunnen verdubbelen naar 3 à 4 seconden! Plaatsen van buitenreclames in directe woonomgeving is mediawise doeltreffender. Mensen kijken er langer naar, dus daarmee is het effect twee keer zo groot.”
Een interessante verschuiving vanuit adverteerders-oogpunt volgens Rick Vriesema, commercieel directeur bij Out of Home Masters: “Met deze insights kunnen we de campagnes van onze adverteerders nóg effectiever plannen. De nadruk van de campagnes zal, afhankelijk van doelstelling, verschuiven van city centra naar woonwijken in combinatie met buurtwinkelcentra. Totdat het woon-werkverkeer weer op gang komt is dat waar de consument zich nu verplaatst.”
Trappelen om weer ‘echt’ naar buiten te mogen
Nu de lockdown in haar tweede maand zit is ook een duidelijke stijging te zien in het aantal mensen dat vaker naar buiten gaat, met name in de jongere leeftijdscategorieën. Het lijkt er dus op dat consumenten de lockdown-teugels steeds meer laten vieren. Veel mensen maken dan ook nu al plannen voor wanneer de maatregelen versoepelen, waarbij 77% van de ondervraagden aangeeft als eerste bij vrienden of familie langs te gaan. Daarnaast verlangt 45% op dit moment het meest naar zijn/haar favoriete terras of restaurantje, kan 42% niet wachten om weer de kapper of schoonheidsspecialiste te bezoeken en staat bij 31% een uitje naar het pretpark hoog op het lijstje.
Nederland staat dus echt te trappelen om weer naar buiten te mogen. Vriesema met een grote glimlach: “Ik vermoed dat wanneer de coronamaatregelen worden versoepeld, mensen als een soort Campina Eerste Lentedag-koeien hun huis uit rennen en zoveel mogelijk uren buiten doorbrengen om de verloren tijd in te halen.”
Wil je ook kosteloos toegang tot de laatste insights van de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.