Campagnes met Buitenreclame zorgen voor meer extra verkoop. Onderzoeksbureau GfK heeft in opdracht van Outreach de effectiviteit van 98 FMCG campagnes met én zonder buitenreclame vergeleken. Campagnes met buitenreclame zorgen, zowel tijdens de campagne als in de week en de maand erna, voor méér extra verkoop.
De belangrijkste conclusies:
• Campagnes mét buitenreclame zorgen voor meer extra verkoop dan ‘Mono TV’ campagnes of campagnes met een mix van TV en print.
• Qua opbrengst per geïnvesteerde Euro zijn ‘Mono Out Of Home’ (OOH) campagnes het meest kostenefficiënt.
• In de combinatie TV en OOH levert een aandeel van 20% OOH meer op dan een aandeel van 10%
• Buitenreclamecampagnes werken niet alleen tijdens de campagneperiode zelf, maar hebben ook een korte en een lange termijn verkoopeffect.
Voor het onderzoek zijn 98 FMCG campagnes onder de loep genomen die hebben gelopenin 2013-2104. De campagnes zijn op aanwijzing van GfK geselecteerd door Outreach in samenwerking met de gespecialiseerde mediabureaus. Doel van het onderzoek was het bepalen van de bijdrage van buitenreclame aan extra verkoop tijdens de campagne, in de week erna (korte termijn) en in de maand nade campagne (lange termijn).
De volgende campagnetypen zijn met elkaar vergeleken:
• Mono TV
• Mono Out of Home (OOH)
• Mix TV en OOH
• Mix TV en Print
Voor het bepalen van de verkoopeffecten is gebruik gemaakt van de data van het GfK ConsumerScan panel, waarin 10.000 huishoudens dagelijks hun boodschappen scannen. De bijdrage van de verschillende media aan de verkoop is bepaald door middel van een econometrische analyse, waarin de bruto mediabestedingen gebruikt zijn als inputvariabele en waarin is gecorrigeerd voor prijs en promotionele acties.