Zoeken Share Woordenboek
Sluiten

Zoeken

Overzicht

No-logo uiting kost McDonalds 38% aan merkimpact

Eind 2014 startte de alom bekende fastfoodketen de gewaagde ‘no-logo’outdoor campagne en afgelopen weken zette McDonald’s deze strategie voort met eenzelfde soort campagne. Ingrediënten voor deze campagne waren een minimalistisch design, iconische producten en het ontbreken van het merklogo en een boodschap. Komt McDonald’s hiermee weg? Het antwoord is nee. Wij vakidioten waren benieuwd en zijn op onderzoek uitgegaan. McDonald’s mist met deze uitingen effectiviteit en concurrenten zoals Burger King ‘eten’ lekker mee.

Valt een uitvergrote hamburger op in staatbeeld?

Niet echt… Tegen de algemene verwachting in vallen de outdoor uitingen van de Franse frietjes en de Big Mac niet goed op in de omgeving. Beide uitingen zijn onderzocht op opvallendheid in de omgeving door objectief kijkgedrag (eyetracking, N=50) te meten en te vergelijken met buitenreclame benchmarks (2.500 uitingen). In 5 seconden vallen de uitingen extreem slecht op: de uitingen scoren bij de slechtste 10% uitingen binnen de benchmark. Bekend is dat eten normaal een sturende werking heeft op kijkgedrag maar klaarblijkelijk heeft het uitvergroten van eten niet het gewenste effect.

Bron: Validators

Ander nieuws

Naar overzicht
Visual & Webdesign