Heb je ooit nagedacht over wat ervoor nodig is om een plastic flesje water voor eenmalig gebruik van de bron naar jouw handen te krijgen? Of over de schade die dit proces aan de planeet toebrengt? Met flessenwater hebben we een van de grootste en meest complexe problemen ter wereld gecreëerd. Maar de oplossing voor dit probleem is niet complex of nieuw. Sterker nog, vergeleken met het systeem achter flessenwater, is het bizar eenvoudig: ‘Just Refill’.
Een simpele en duidelijke boodschap: vul gewoon je waterfles en drink uit de kraan. Het antwoord is dus een stuk simpeler dan de complexiteit van het systeem achter plastic flesjes water. Iets kleins en wat voor de hand ligt kan soms een groot effect hebben. De oorzaak ligt dus niet puur bij de eenmalige verpakkingen, het feit dat er 3 liter nodig is om 1 liter te 'creëren' of dat er jaarlijks 600 miljard flessen worden weggegooid: het hele systeem is zo complex is dat het niet eens op een reguliere abriposter past.
Al sinds haar oprichting in 2009 heeft Dopper zich toegewijd aan de strijd tegen verpakt water. Deze wegwerpflessen dragen dagelijks bij aan onnodige tonnen plastic afval, CO2-uitstoot door productie en vervoer, en vervuiling van de oceanen. De milieu-impact van verpakt water is schrikbarend hoog, namelijk 1400 tot 3500 keer groter dan die van kraanwater. In een ambitieuze campagne introduceert Dopper haar waterfles op overdreven grootse wijze om de absurde eenvoud van de oplossing te benadrukken.
De waterfles wordt gepresenteerd als een revolutionaire innovatie die nog nooit eerder is gezien met grootschalige aankondigingen, een uitgebreide outdoorcampagne en ‘unieke productkenmerken’ wil Dopper aantonen dat hun waterfles de ultieme oplossing is voor het verpakt water probleem. Het heeft een dop, je kunt eruit drinken en je kunt het meerdere keren gebruiken. Deze ogenschijnlijk eenvoudige kenmerken vormen de basis van een duurzame verandering. Door simpelweg te kiezen voor een herbruikbare fles in plaats van wegwerpflessen, kan iedereen een significante bijdrage leveren aan het verminderen van plastic afval en het beperken van CO2-uitstoot.
Buitenreclame special op Amsterdam Centraal
Het startsein van deze campagne van Dopper werd gegeven met een speciale buitenreclame-inzet op World Ocean Day. O2H Creative Solutions hielp Dopper om de boodschap bij een groot publiek onder de aandacht te brengen met een extra lang uitrolbaar affiche. Deze uiting in een reclamezuil van JCDecaux NL bij Amsterdam CS, vertelt het volledige en veel te lange verhaal van waterwinning tot permanente vervuiling. Voorbijgangers konden het lezen en zelf beslissen: we drinken flessenwater omdat het makkelijk is, maar is dat wel zo?
Out of Home Masters heeft deze Dopper campagne op internationaal niveau gepland en ingekocht. Zo is de campagne onder andere ook te zien op strategische locaties op treinstations en in het straatbeeld van diverse steden in Frankrijk en België.
Benieuwd naar het volledige proces achter een flesje water? Dit is te lezen op de website van Dopper.