Creatie bepaalt minimaal veertig procent van het effect van je campagne. Daarom hameren wij altijd op het belang van goede creatie. Dat niet alleen, het is ook essentieel om je campagne te pre-testen. Daarmee zie je de impact van de campagne, voordat deze definitief uitgerold wordt.
Bij Out Of Home Masters pre-testen we elke creatie met behulp van een softwaretool die is ontwikkeld in samenwerking met neuro- en datawetenschappers. Op basis van onderzoek met ruim 60.000 eye tracking tests maakt deze tool een accurate kijkvolgorde die je doelgroep zal maken in de eerste drie tot vijf seconden dat ze je creatie zien. Er zijn drie redenen waarom dit enorm veel voordeel oplevert.
1. Wetenschappelijk inzicht in kijkgedrag
Onze tool geeft wetenschappelijk inzicht in het kijkgedrag van voorbijgangers specifiek voor jouw creatie. Dit zie je op op deze heatmap van de poster van Tony’s Chocolonely zie je dat de meeste aandacht naar de belangrijkste assets gaat. Meestal kijken voorbijgangers naar vier punten binnen vijf seconden, en het is aan de kwaliteit van je creatie of dit de vier punten zijn die jij wilt dat ze zien. In het geval van deze campagne van Tony’s Chocolonely zie je een hoge succesratio. De kans dat de reep, het logo, de pay off en de merknaam binnen de eerste vijf seconden bekeken worden is veertig tot zeventig procent. Kortom, op basis van de pre-test is dit een topcreatie!
2. Doelgerichte feedback op de creatie
Dankzij pre-testen krijg je doelgerichte feedback op de effectiviteit van je campagne, voordat je de campagne uitrolt. Dit scheelt enorm in de kosten. Dankzij pre-testen is het dus al mogelijk om in een vrij vroeg stadium van de campagne aanpassingen te maken die de effectiviteit van de creatie verhogen. Laat onze tool bijvoorbeeld zien dat voorbijgangers waarschijnlijk nauwelijks naar de pay off of het logo zullen kijken, dan kan hier mee geschoven worden voordat er ook maar één poster gedrukt is.
3. Essentiële pre-launch data
Meestal creëert je campagne pas data als de campagne daadwerkelijk uitgerold is. Dankzij pre-testen is het mogelijk om al data te creëren voordat er ook maar één poster is opgehangen. Met behulp van slimme software op basis van wetenschappelijk onderzoek kan al een schatting gemaakt worden van de effectiviteit van de campagne. Dat is enorm waardevolle data als het gaat om strategische keuzes rondom de campagne.
Kortom, pre-testen verhoogt de effectiviteit van je campagne, scheelt kosten en levert waardevolle data op. En dat al tijdens het creatieproces. Dit vinden wij zo essentieel, dat het we het gratis aanbieden bij alle campagnes van alle adverteerders. Iedereen is immers gebaat bij een zo effectief mogelijke campagne!