Zoeken Share Woordenboek
Sluiten

Zoeken

Overzicht

O₂H boost creativiteit Out of Home

Maarten Rooduijn is een van de oprichters en creatieve krachten achter O₂H, een vooruitstrevend productiebureau dat de grenzen van buitenreclame verlegt. Met innovatieve benaderingen en een scherp oog voor impact, helpt O₂H merken om op te vallen en een blijvende indruk achter te laten. Lees mee en ontdek hoe O₂H het buitenreclamelandschap transformeert.

Wie is O₂H?

We noemen onszelf een creatief productiebureau dat oplossingen biedt voor effectieve communicatie binnen het gehele buitenreclame landschap. O₂H staat voor Out of Home en schrijf je als formule omdat wij met onze partners altijd op zoek zijn naar de perfecte formule om de campagne doelstellingen te bereiken. Dat doen wij op het gebied van creatie, activatie en executie. Wij focussen als bedrijf dus op communicatie in de openbare ruimte… Oftewel overal waar meer zuurstof is dan water 😉

Kun je een voorbeeld geven hoe die formule eruitziet?

Net als in scheikunde bestaat ook een buitenreclamecampagne uit verschillende elementen. Alleen als al deze elementen kloppen zijn klanten met de juiste boodschap op de juiste plek voor de juiste doelgroep zichtbaar. Letterlijk iedereen komt buiten van automobilist tot gen-z. Tel daar de diversiteit die het buitenreclame landschap bij op en je begrijpt dat het samenstellen van zo’n formule om specifieke vakkennis vraagt om tot de juiste creatieve keuzes te komen.


Waarom zijn jullie het bedrijf gestart?

Gekscherend roepen we altijd dat we van heel weinig dingen verstand hebben maar wel van een goede poster. Niet zo gek aangezien we samen meer dan 25 jaar buitenervaring met ons meedragen. Naast deze passie voor het medium merkten wij tijdens de periode toen we beiden bij JCDecaux werkten dat er een groeiende behoefte ontstond aan ondersteuning op het gebied van creatieve buitenreclame. In mei 2022 zijn we daarom gestart met O₂H met als doel ons als OOH-partner te positioneren voor zowel mediabureaus als exploitanten, maar ook voor klanten direct en reclamebureaus.

De diversiteit van het medium, vooral met de opkomst van digitale mogelijkheden, motiveerde ons extra. Iedereen komt buiten, dus je kunt letterlijk iedereen bereiken. Dat is we waarom we zo in dit medium geloven. We ondersteunen klanten bij het opzetten van campagnes op de juiste plek, met de juiste boodschap, bij de juiste doelgroep. Of het nu gaat om het gebruik van abri's of om het omtoveren van zeecontainers tot opvallende pop-ups, we staan klaar om creatieve oplossingen te bieden die de gewenste impact genereren.

Buitenreclame mag dan een van de oudste reclamemedia zijn, maar het is zeker niet ouderwets. We streven ernaar om innovatief te zijn en buiten de traditionele kaders te denken, door nieuwe technologieën toe te passen zoals Augmented Reality en bijvoorbeeld holografie. Zo kunnen we het volledige potentieel van buitenreclame benutten en onze klanten de best mogelijke resultaten bieden. 

Waar zijn jullie het meest trots op?

Ik ben heel trots op de positie die we innemen. We zijn een onafhankelijk creatief bureau, die werkzaam is in een groot speelveld van mediabureaus, klanten direct, exploitanten en reclame bureaus.

Door onze onafhankelijke positionering is het ons gelukt de sweet spot tussen die 4 partijen in te nemen. Waardoor we inmiddels veel mooie campagnes hebben gerealiseerd voor oa Tony Chocolonely, Talpa, Dopper en Enterprise. Daarnaast werken we voor diverse mediabureaus als Abovo, Havas, Dentsu, MediaPlus, YMG en Out of Home Masters.

Wat is de grootste uitdaging betreft buitenreclame en creatie?

De grootste uitdaging is hoe je het medium in zijn kracht benut voor de klant, in de ruimste zin van het woord. De mogelijkheden worden steeds diverser. Het lijkt simpel: een grote groep mensen laten weten dat je er bent. Maar in werkelijkheid is het de kunst om tot de kern van de boodschap te komen, wat voor veel bedrijven een uitdaging vormt in buitenreclame.

Het doel is om mensen te verrassen met creatieve communicatie. Dat betekent dat we altijd innovatief en creatief willen zijn in het bedenken van opvallende buitenreclamecampagnes. Het begint met een heldere boodschap, maar daarnaast streven we ernaar dat consumenten op een andere manier met het merk bezig zijn. Hiervoor bedenken we onder andere de verschillende activaties.

Onze kracht ligt in het vertalen van concepten naar spraakmakende buitenreclame die mensen echt raakt.

Wie is jullie doelgroep? Wie mogen jullie benaderen

Zoals hierboven eigenlijk al is genoemd werken wij met media bureaus, klanten direct en exploitanten. Maar eigenlijk helpen we iedereen met een OOH vraagstuk. Zo werken we tegenwoordig ook steeds vaker met reclamebureaus om hun creatieve concepten door te verhalen naar de openbare ruimte.

Wat is jullie doelstelling voor 2024? Wensen, wat willen jullie bereiken dit jaar?

We hebben best een grote wishlist en onze ambities reiken heel ver. Ons ultieme doel is om een Gouden Leeuw te winnen in Cannes. 
We bestaan pas 2 jaar en hebben nu al hele toffe dingen gedaan. Wat misschien leuk is om te vertellen in dit interview is dat we bezig zijn met een onderzoek naar de rol van creatie en specials in een campagne. Dat is een belangrijk punt voor dit jaar.

Ook hebben we recent onze eerste internationale campagnes uitgevoerd. Het staat op onze wishlist dat een van onze creatieve ideeën in meerdere landen wordt uitgevoerd. 

En nu we het toch over die 2 jaar hebben, we zijn al 2 jaar ongeslagen padel kampioen, dat willen we komend jaar graag voortzetten. Dus voelen mensen zich geroepen ons te verslaan, dan dagen we jullie hierbij uit.

Hebben jullie een ultieme klant voor ogen die je heel graag zou willen en waarom?

We zien veel streaming- en entertainment diensten in het straatbeeld, wij hebben daar nog wel wat leuke ideeën voor. Volgens mij staan ze daar ook voor open dus daar zouden we graag mee in contact komen. En daarnaast willen we ons wat meer richten op start ups/scale ups. We zien dat die de weg online goed kennen maar zouden het tof vinden om die via OOH onder de aandacht te brengen bij het publiek.

Wil je meer weten over O₂H en wat zij doen? Bekijk dan hier de website!

Ander nieuws

Naar overzicht
Visual & Webdesign