Zoeken Share Woordenboek
Sluiten

Zoeken

Overzicht

Column - Roerige tijden voor outdoor!

Daar waar out-of-home al jaren in de lift zit is het door het coronavirus hard geraakt. Heel Nederland zit in een intelligente lockdown en dus is het verplaatsingsgedrag sterk verminderd. Exploitanten baseren zich op verschillende metingen, maar wij gaan overall uit van een index 40. Echter zien we ook locaties met een index 120, bijvoorbeeld supermarkten. Maar ook wij kunnen niet vaak genoeg benadrukken om in deze tijd zoveel mogelijk thuis te blijven en 1,5 meter afstand te houden als je naar buiten gaat. Hopelijk komen we er dan met zijn allen gezond en snel doorheen.

Veel marketeers en bedrijven worstelen hoe om te gaan met de huidige situatie. Is het “done” nu te communiceren? Kan het niet meer kwaad doen dan goed? Hoe zoek ik op een gepaste manier de relevantie? Welke impact heeft het op mijn marketingbudget? Moeilijke vragen zonder een eenduidig antwoord. Daarentegen is het goed om te zien dat outdoor wordt ingezet voor het verstrekken van essentiële informatie door partijen als het RIVM, de overheid en gemeenten. Ook zien we veel goede initiatieven die positief bijdragen in deze zware tijd! Van het doneren van mondkapjes tot het bedanken van zorgverleners. Chapeau voor al deze initiatieven, maar ook voor de exploitanten die vaak belangeloos hun netwerken beschikbaar stellen. 

Ik zie zelf in deze tijd meer abri’s en billboards langskomen op LinkedIn dan op straat! Het meest sprekende voorbeeld is de viral van de OOH campagne van Netflix, waarbij op abri’s en billboards spoilers van de verschillende series worden getoond, voor wie het toch waagt zich op straat te begeven. Navraag leert dat het een fictieve campagne betreft die is bedacht door een student van Miami Ad School. In werkelijkheid heeft de campagne nooit op straat heeft gehangen. Brandlove en een geniaal idee hebben ervoor gezorgd dat, deze niet bestaande campagne, de best bekeken OOH creatie is van dit moment!

Hoewel het een feit blijft dat OOH behoorlijk stil ligt, zien we gelukkig ook nu de eerste relevante campagnes weer komen. Gamma, die iedereen d.m.v. een rollermaat attendeert op de 1,5 meter afstand en Graffiti Artiest Laser 3.14 en het jeansmerk Denham, die Amsterdam met een impactvolle creatie een hart onder de riem steken. Verder zien we ook in de regio mooie initiatieven van bijvoorbeeld de lokale omroepen, die platforms lanceren om hulp en hulpbehoevenden bij elkaar te brengen. 

Oftewel, ondanks het verminderde verplaatsingsgedrag is outdoor nog steeds relevant en impactvol. Daarnaast is de prijsstelling inmiddels aangepast aan het verminderde bereik. Het draait juist nu, maar eigenlijk altijd al, om de juiste boodschap op de juiste plaats! En voor bedrijven en marketeers  die daar in slagen klap ik bijna net zo hard als voor onze helden in de zorg!

Blijf gezond!

Rick Vriesema

Ander nieuws

Naar overzicht
Visual & Webdesign