U weet het wellicht al. Maar voor de zekerheid zetten wij nog een paar aandachtspunten op een rij.
WEES DUIDELIJK
Lezers van buitenreclame zijn meestal in beweging. Het contactmoment is daarom relatief kort. Dus gebruik duidelijke, glasheldere beelden en teksten die geen twijfel laten bestaan over de bedoeling van de boodschap. Verder geldt: less is more. De meest effectieve ontwerpen beperken zich tot één idee. Zo hoeven voorbijgangers hun aandacht minder te verdelen en komt de hoofdboodschap het sterkst door.
MAAK BEELD BELANGRIJK
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Visuele elementen laten zich gemakkelijker onthouden dan tekst. Ze zorgen bovendien voor meer herkenning. Geef beelden daarom een belangrijke plek.
DE AFZENDER VAN DE BOODSCHAP MOET IN ÉÉN OOGOPSLAG DUIDELIJK ZIJN
Zorg voor een duidelijke vermelding van de merknaam in de headline of in de overige tekst.
GEBRUIK KORTE TEKSTEN
Gebruik een korte headline en weinig woorden. De meest effectieve buitenreclame-uitingen komen snel to-the-point en hebben daarom korte teksten van maximaal zes tot acht woorden. Ook hier geldt weer: minder is meer.
WEES VERRASSEND
Gebruik beelden die mensen echt verrassen, echt nieuwsgierig maken. Wees prikkelend in je woordgebruik of zorg ervoor dat de combinatie van beeld en tekst origineel is. Een standaard packshot en een droog begeleidend regeltje doen wellicht hun werk wel maar benutten lang niet alle mogelijkheden van buitenreclame. Ook de verschillende verschijningsvormen en locaties maken maken buitenreclame als geen ander medium geschikt om er iets bijzonders mee te doen. Zo kun je slim gebruik maken van de mogelijkheden die spectaculars en schermen met augmented reality en 3D bieden. Sommige digitale schermen beschikken zelfs over demogelijkheid van gezichtsherkenning.
DENK AAN LEESBAARHEID
Het belangrijkst is dat een boodschap overkomt. Dus kies voor makkelijk leesbare lettertypes. Zorg voor voldoende afstand tussen de letters zodat deze niet in elkaar overgaan en kies voor een goed leesbare lettergrootte. Hoofdletters afgewisseld met kleine letters zijn makkelijker te lezen dan alleen hoofdletters.
MAAK OPTIMAAL GEBRUIK VAN KLEUR EN CONTRAST
Zorg voor contrasterende kleuren. Deze hebben meer impact en kun je ook goed zien van grotere afstanden. Fletse kleuren met weinig contrast lopen in elkaar over en maken de boodschap minder helder.
GEBRUIK PACKSHOTS EN LOGO’S EFFICIËNT
Een succesvolle buitenreclame-uiting heeft een duidelijk aanwezig packshot, logo en/ofmerknaam. Zo herken je een merk of een product beter. Geef het daarom de aandacht die het verdient. Zo werkt een packshot het best wanneer deze een derde van het buitenreclamevlak beslaat en heeft een packshot of logo rechtsonderin het minst effect.